Zatkany katalizator objawy – co warto wiedzieć?

Samochód to naprawdę fascynująca maszyna, która składa się z ogromnej ilości części i układów. O większości z nich przecięty kierowca dość sporo wie, co pomaga mu sprawnie korzystać ze swojego auta. O części jednak wiedza ta jest dość pobieżna, co często prowadzi do niemałych kłopotów. Zdecydowanie największe problemy większość kierowców ma z układem wydechowym, a konkretniej mówiąc z katalizatorem.

Czym jest katalizator?

Podstawową sprawą, o której trzeba się dowiedzieć, to czym tak właściwie jest katalizator. Do czego on służy i jakie jest jego przeznaczenie w aucie?
Jak każdy doskonale wie, samochód w wyniku spalania paliwa emituje do atmosfery dość sporą ilość toksycznych substancji. Ilość ta jest jednak niezwykle ograniczona, ponieważ wiele z trujących produktów pracy silnika pochłaniana jest przez katalizator, który umieszczony jest mniej więcej pośrodku układu wydechowego.
Katalizator to niezwykłe urządzenie, które składa się z dość pokaźnej puszki, wewnątrz której znajdują się liczne kanaliki. Wypełnione są one metalami szlachetnymi, które pochłaniają trujące substancje. Spaliny przechodząc przez katalizator, przepuszczane są przez kanaliki katalizatora, co sprawia, że wychodząc z niego, są nieco czystsze.

Zatkany katalizator objawy

Jak jednak można się łatwo domyślić, z biegiem czasu katalizator traci swoje właściwości i zatyka się zanieczyszczeniem, które przez niego przechodzi. Dochodzi wtedy do tzw. zatkania katalizatora i jego o wiele gorszej pracy. Co to oznacza dla kierowcy, czyli jakie są tego objawy?
Katalizator, jeśli chodzi o swoje uszkodzenie, jest jednym z najbardziej podstępnych elementów samochodu, ponieważ nie daje on wyraźnego sygnału, że coś się z nim dzieje złego. Proces postępuje dość powoli i często kierowcy dopiero na samym końcu żywotności katalizatora są w stanie stwierdzić, że coś złego się dzieje z samochodem. Jak to więc wygląda?
W sytuacji, gdy katalizator zaczyna się zatykać, samochód wyraźnie ma gorsze osiągi, spada prędkość przyspieszania i dynamika jazdy, a także odczuwalny staje się spadek mocy. Co więcej, silnik może chodzić nierównomiernie, a także wzrosnąć może drastycznie spalanie.

Co zrobić z zatkanym katalizatorem?

Jeśli wyczuje się w swoim samochodzie takie objawy, nie pozostaje nic innego jak tylko wymienić katalizator. Niestety jest to element, którego nie da się naprawić, więc jakiekolwiek problemy z nim związane kończą się po prostu wymianą całego urządzenia na zupełnie nowe. O ile sama wymiana to dość niska cena, to już jednak katalizator z powodu zawartości metali szlachetnych kosztuje często kilka tysięcy złotych.

Redakcja fastauto.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.