Docisk sprzęgła – definicja, działanie, objawy zużycia

Sprzęgło to ważny element każdego samochodu. Typowe sprzęgło składa się z tarczy, docisku i łożyska. Docisk sprzęgła zaś zbudowany jest z metalowej tarczy, sprężyny śrubowej, sprężyny membranowej, dźwigienki oraz pokrywy. Rola docisku sprzęgła jest kluczowa dla poprawnego działania całego mechanizmu. Docisk sprzęgła pozwala bowiem docisnąć tarczę sprzęgła do koła zamachowego, co powoduje przeniesienie momentu obrotowego z silnika na koła samochodu.

Jednak mechanizm ten z czasem może ulec zużyciu w wyniku codziennej intensywnej eksploatacji. Głównym objawem zużycia będą wszelkiego rodzaju problemy ze zmianą biegów. Zaniepokoić kierowcę powinny również nietypowe hałasy lub stukoty pojawiające się w trakcie wciskania sprzęgła oraz niezwiązane z prędkością wzrosty obrotów, czy także charakterystyczne szarpanie podczas ruszania z postoju.

Jeśli już dojdzie do zużycia któregoś z elementów docisku sprzęgła, poleca się wymianę całego docisku, szczególnie w sytuacji, gdy samochód ma już duży przebieg i istnieje uzasadnione podejrzenie, że pozostałe elementy docisku także mogą być już w znacznym stopniu zużyte.

improfessional.pl

Redakcja fastauto.pl