Strona główna
Motoryzacja
Tutaj jesteś
Motoryzacja Motocyklowy układ napędowy

Motocyklowy układ napędowy — kiedy zębatki i łańcuch nadają się do wymiany?

Data publikacji 22 grudnia 2021

Jeśli zależy ci na bezpiecznej i komfortowej jeździe na motocyklu, dbanie o wzorowy stan techniczny swojej maszyny powinno być twoim priorytetem. Jednym z kluczowych układów w każdym jednośladzie jest zdecydowanie napęd — to on odpowiada m.in. za płynne przyspieszanie, które naszym zdaniem jest esencją jazdy na motocyklu. Mimo to wielu motocyklistów nadal nie wie, jak prawidłowo obchodzić się z układem napędowym. W tym materiale podpowiemy ci, jak dbać o układ napędowy, a także przedstawimy ci 5 oznak, po których bez problemu poznasz, kiedy podzespoły napędu kwalifikują się do wymiany.

Jak dbać o układ napędowy w motocyklu? Podstawy serwisu zębatek i łańcucha

Łańcuch napędowy i zębatki nie mają łatwo — nieustanny kontakt z piaskiem, wodą i innymi zanieczyszczeniami oraz duże siły, jakie powstają podczas przenoszenia mocy i momentu na tylne koło, sprawiają, że o te elementy powinien dbać każdy motocyklista. Zastanawiasz się, jak prawidłowo zrobić serwis układu napędowego? Przede wszystkim wyposaż się w odpowiednie narzędzia i chemię — stojak, profesjonalna szczotka do czyszczenia łańcucha, dedykowany środek myjący i odpowiedni smar w sprayu to podstawa. Następnie będziesz musiał wykonać trzy zabiegi: czyszczenie, smarowanie i regulację. Pamiętaj, że kolejność tych czynności nie jest przypadkowa.

Zacznij od postawienia motocykla na stojak i wrzucenia biegu neutralnego — tylne koło musi obracać się swobodnie. Następnie zaaplikuj środek do czyszczenia łańcuchów na zębatki i łańcuch, po czym za pomocą szczotki usuń wszystkie zabrudzenia i stary smar. Możliwe, że tę czynność będziesz musiał wykonać kilkukrotnie. Gdy łańcuch i zębatki będą całkowicie czyste, możesz zabrać się za smarowanie. W tym celu skieruj dyszę na wewnętrzną część łańcucha i nanoś smar w sprayu, jednocześnie obracając tylnym kołem — podczas smarowania warto zabezpieczyć motocykl i podłoże folią, tak aby ograniczyć potencjalne zabrudzenia. Po wyczyszczeniu i nasmarowaniu łańcucha oraz zębatek przyszedł czas na regulację. W tym celu będziesz musiał poluzować śruby tylnej osi, a następnie przesunąć tylne koło do momentu, aż łańcuch osiągnie wychylenie (na płaszczyźnie góra/dół) na poziomie 3 centymetrów. Pamiętaj o zachowaniu osiowości koła — za pomocą miarki lub znaczników na wahaczu ustaw identyczne odstępy pomiędzy kołem i wahaczem po obu stronach. Serwis układu napędowego przeprowadzaj regularnie: smarowanie co ok. 500 kilometrów lub po każdej deszczowej przejażdżce, a regulację co ok. 2000 — 3000 kilometrów.

Kiedy zębatki i łańcuch kwalifikują się do wymiany? 5 oznak, że czeka cię zakup nowych części

Układ napędowy pracuje w dość ciężkich warunkach. Nie ma w tym nic dziwnego, że zębatki i łańcuch z czasem wymagają wymiany. Pierwszą oznaką, że czeka cię zakup nowego łańcucha, jest sytuacja, gdy podczas regulacji naciągu nie jesteś w stanie uzyskać odpowiedniego naprężenia — to ten moment, gdy maksymalnie odsuwasz koło, a łańcuch jest nadal zbyt luźny. Kolejne dwa argumenty, że czas na wymianę to zdecydowanie uszkodzenia mechaniczne lub poważna korozja, która najczęściej pojawia się po zimowaniu. Z zębatkami (zdawczą i napędową) jest podobnie — uszkodzenia i zaawansowana rdza wykluczają je z dalszej eksploatacji. Co więcej, jeśli zębatka motocyklowa ma ostre zęby lub widać ich nierównomierne zużycie, także nadaje się do wymiany. Przypominamy, że warto wymieniać kompletny układ napędowy (zębatki i łańcuch) — w przeciwnym wypadku jeden zepsuty element doprowadzi do diametralnie szybszego zużycia nowych podzespołów.

Wymiana układu napędowego w motocyklu — samodzielnie czy w serwisie?

Wymiana układu napędowego w większości motocykli nie stanowi dużego wyzwania, oczywiście pod warunkiem, że posiadamy odpowiednią wiedzę, umiejętności i narzędzia. Samodzielna wymiana z pewnością przynosi korzyści finansowe (o ile nie uszkodzimy czegoś w czasie naprawy), zaś oddanie motocykla do serwisu pozwala zaoszczędzić trochę nerwów i czasu. Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na wymianę w serwisie, czy we własnym zakresie zmierzysz się z zamontowaniem nowych zębatek i łańcucha, warto samodzielnie wybrać nowy zestaw napędowy. Tylko wtedy będziesz miał pewność, że nowe podzespoły do twojego motocykla pochodzą ze sprawdzonego źródła i nie posiadają żadnych ukrytych wad.

Zębatki motocyklowe znajdziesz w I’M Inter Motors i na imready.eu

Przyszedł czas na wymianę zębatek lub łańcucha w twoim motocyklu? Zapoznaj się z ofertą I’M Inter Motors — największej sieci sklepów motocyklowych w Polsce — i imready.eu. Duży wybór podzespołów od renomowanych producentów, profesjonalna obsługa klienta oraz szereg korzyści zakupowych (m.in. darmowa dostawa, zwrot towaru do 60 dni i bezpieczne płatności online) to dopiero początek zalet. Odwiedź jeden z 39 salonów I’M Inter Motors lub wejdź na imready.eu i wybierz odpowiedni zestaw napędowy do swojego motocykla.

zarządzanie flotą

Redakcja fastauto.pl

Redakcja Fast Auto to zespół pasjonatów motoryzacji i logistyki, którzy z ogromnym zaangażowaniem śledzą najnowsze trendy i wydarzenia w branży. Nasza wiedza i doświadczenie pozwalają nam dostarczać czytelnikom rzetelne i interesujące treści.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?