Ubywający płyn chłodniczy – przyczyny

W przypadku gdy dostrzeżemy, że z chłodnicy naszego auta w szybkim tempie znika płyn chłodniczy, oznacza to, że wycieka on ze względu na awarię. W takim przypadku należy jak najszybciej znaleźć wadę, odpowiadającą za wyciek. Dzięki szybkiej reakcji problem zostanie sprawnie rozwiązany.

Ubywający płyn chłodniczy – nieszczelność chłodnicy?

Przyczyną zbyt szybkiego ubywania płynu chłodniczego może być nieszczelność zarówno chłodnicy, jak i też kanalika, który znajduję się na jej końcu. Najczęściej dochodzi do takich sytuacji w okresie letnim, gdzie temperatury są bardzo wysokie. Wtedy też wentylator chłodnicy uruchomi się, a wartości na kontrolce temperatury będą rosły.
Po podniesieniu maski auta, podczas obserwacji chłodnicy z bliskiej odległości można będzie dostrzec nalot w kolorze zieleni. Nalot ten jest spowodowany tym, że płyn chłodniczy odparowuje w zatrważającym tempie. Tego typu wada może zostać dostrzeżona tylko wtedy, gdy silnik jest gorący, ponieważ to wzmaga parowanie cieczy chłodzącej. W przypadku gdy na chłodnicy pojawią się krople, należy udać się do profesjonalnego zakładu naprawczego, ponieważ może to oznaczać dużo poważniejszy problem.

Wady elementów łączących

Wszelkie uszczelki oraz wężyki podpięte do chłodnicy, również mogą zostać uszkodzone ze względu na zużycie. Wraz z eksploatacją auta guma, z której wykonano komponenty zaczyna twardnieć co prowadzi do pękania. Niewielkie początkowo ubytki będą się coraz bardziej powiększać, co doprowadzi do dużego wycieku. Oczywistym rozwiązaniem tego problemu będzie wymiana elementów przeciekających, czyli wyżej wspomnianych uszczelek i wężyków. Określenie tego, czy problem związany jest z nieszczelnymi elementami gumowymi jest niezwykle proste. Należy pozostawić auto na wolnych obrotach. Jeśli wężyki lub uszczelki stają się mokre, a pod chłodnicą pojawi się plama to mamy do czynienia z uszkodzonymi elementami gumowymi.

Inne przyczyny ubywającego płynu chłodniczego

W przypadku gdy problemem nie jest ani nieszczelna chłodnica, ani wadliwe elementy gumowe to możliwe jest, że uszczelka pod głowicą jest nieszczelna. Rozpoznać to można dzięki temu, że z rury wydechowej zaczyna lecieć para lub przez to, że w oleju silnikowym znajduje się wodą. Rozpoznać to można dzięki temu, że na bagnecie pojawi się osad w kolorze beżowym. Jeśli dojdzie do takiej awarii, należy być świadomym tego, że koszty naprawy będą spore, ponieważ należy wymienić nieszczelną uszczelkę oraz wygładzić głowicę. Zbagatelizowanie problemu może skutkować nawet pęknięciem tłoków lub zatarciem ich pierścieni.

Redakcja fastauto.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.