Czy warto naprawiać rozrusznik?

Aby silnik spalinowy został wprawiony w ruch, potrzebny jest dodatkowy napęd elektryczny. Mowa tu o rozruszniku, którego elementy niestety szybko się zużywają. Zakup nowego urządzenia może być sporym wydatkiem. Całe szczęście, że istnieje możliwość zregenerowania rozrusznika. Jest to na pewno tańsza opcja, bo wystarczy wymienić tylko jeden lub kilka podzespołów. Jak przebiega naprawa rozrusznika?

Rozbiórka i wstępna diagnoza

Pierwszą czynnością mechanika jest rozmontowanie rozrusznika. Może być to trudne, bo zazwyczaj część ta znajduje się przy wale korbowym. Po przetransportowaniu podzespołu na stół mechanik oczyszcza urządzenie, aby można było z nim pracować. Potem przeprowadza piaskowanie i ewentualne malowanie korpusu.

Na samym początku warto podłączyć urządzenie pod napięcie i zaobserwować jego pracę. To daje możliwość wstępnego ocenienia sytuacji. Można też zaobserwować, czy zęby na automacie nie są zniszczone. Wszystkie czynności związane z diagnozą i ewentualną naprawą powinny wykonywać wyspecjalizowane warsztaty mechaniki samochodowej, takie jak Autoserwis Przemysław Wróbel. Tylko wtedy istnieje szansa na prawidłowe działanie podzespołu po naprawie.

Całkowity demontaż rozrusznika polega na rozebraniu go na części. Do najszybciej zużywających się elementów należą szczotki węglowe. Ich rozmiary są coraz mniejsze i naturalnie trzeba je wymieniać. Wymiany mogą potrzebować również łożyska wirnika.

Innym, szybko zużywającym się elementem, jest Bendiks wraz ze stykami. Umożliwia on dopasowanie się zębatki napędowej z kołem zamachowym. Styki też czasem przestają przenosić napięcie na szczotki wirnika. Sam elektromagnes w bardzo starych modelach był rozbieralny, jednak w przypadku współczesnych samochodów ta część, jeżeli tylko uległa awarii, nadaje się tylko do wymiany.

Jakie są ceny naprawy rozrusznika?

Naprawy rozruszników na pewno są o wiele tańsze od zakupu nowego, za który trzeba zapłacić prawie dwa razy tyle niż za renowację starego. Ostateczna cena zależy od wielu czynników, takich jak typ auta i ilości pracy.

Niekiedy w sprzedaży dostępne są używane rozruszniki w deklarowanym dobrym stanie. Mogą one być nawet tańsze niż koszt renowacji starego urządzenia. Jednak w takim przypadku nigdy nie ma pewności, ile taki rozrusznik posłuży. Natomiast na regenerację rozrusznika często jest gwarancja. Taką pracę można wykonać w przydomowym warsztacie, jeżeli tylko dysponuje się potrzebną wiedzą i praktyką. W innym przypadku trzeba skorzystać z pomocy fachowców.

Redakcja fastauto.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.