Jak działa czujnik temperatury spalin?

Czujnik temperatury spalin to rozwiązanie, które cieszy się coraz większą popularnością wśród świadomych kierowców. Dostarcza informacje do jednostki sterującej silnikiem, dokładnie określając, ile wynosi temperatura zasysanego powietrza, oleju czy paliwa. Rygorystyczne zasady związane ze spalinami, a także chęć kontroli nad bezpieczeństwem swojego samochodu sprawiają, że taki element jest niezbędną pozycją na zakupowej liście każdego kierowcy.

Czujnik temperatury spalin – po co zbierać dane?

Powodem, dla którego zbiera się dane z czujnika temperatury spalin, jest potrzeba świadomości związana z warunkami, w jakich pracuje silnik. Dzięki temu można dowiedzieć się, jakie są możliwości jego pracy i zarządzać nim w taki sposób, by zachować równowagę między zużyciem paliwa a wpływem na środowisko naturalne.

Oprócz tego czujniki zabezpieczają podzespoły przed przegrzaniem i są częścią systemów autodiagnostyki silnika. Co za tym idzie? Czujnik temperatury spalin to zapewnione bezpieczeństwo, niezależnie od tego, jaki rodzaj pojazdu posiada kierowca – czujniki z powodzeniem mogą być stosowane w silnikach benzynowych i tych z samoczynnym zapłonem. 

Czujnik temperatury spalin – skąd wiedzieć, że działa?

Czujnik temperatury spalin wysyła jasne sygnały, że coś jest nie w porządku. Błąd zazwyczaj bardzo szybko zostanie wykryty przez system EOBD (który pozwala na podłączenie urządzenia diagnostycznego do pamięci centralnego komputera samochodu w celu odczytania usterek). Dobra diagnostyka i możliwość szybkiego rozpoznania awarii to podstawa, o którą powinien zadbać każdy kierowca, ponieważ czujnik temperatury spalin pracuje w wysokiej temperaturze i poddany jest drganiom układu wydechowego. To właśnie te dwie rzeczy są głównymi powodami, które mogą doprowadzić do awarii. Każde obluzowanie czy zniszczenie, które będzie związane np. ze zwarciem, od razu powinno zostać rozpoznane i naprawione.

Choć czasami zdarza się, że kierowcy nie zauważają usterki, na pewno nie umkną im małe sygnały, że coś jest nie tak. Należą do nich m.in. wzrost temperatury spalin, wydłużenie procesu regencji filtru DPF, a co za tym idzie, większe zużycie paliwa, czy też awarie elementów układu wydechowego.

Kody błędów czujnika – jak je odczytywać?

Na koniec warto dodać, że czujnik temperatury spalin nie zostawia kierowcy samego ze sobą. Kod błędu jasno określa, czego dotyczy usterka, dzięki czemu można przejść do natychmiastowego działania. Do najpopularniejszych skrótów należą m.in. P2031, P0544 czy P0546.

Redakcja fastauto.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *